Dirigenten

Dirigent en muzikaal leider: Elena Berdnikova

Elena is sinds januari 2023 dirigent en muzikaal leider van het Slavisch Koor Srétenieje.

RUSLAND

Elena Berdnikova werd in het zuiden van Rusland geboren, dichtbij de grens met Georgië. Ze groeide echter op in midden Rusland. Haar moeder werkte daar in een conservatorium. “Als kind was ik daar heel vaak te vinden. Zo groeide ik op tussen de beste musici van het land. Zij inspireerden mij om me voor de rest van mijn leven te omringen met muziek en zang.
Vanuit die motivatie volgde ze de opleiding tot dirigent en zangpedagoge aan de Pedagogische Universiteit in Jekatarinburg, die ze cum laude afrondde.

NEDERLAND

Rond de eeuwwisseling verhuisde Elena naar Nederland en kwam in Koudekerke te wonen.
Al snel ontdekte ze het koor Srétenieje en werd daar meteen lid van. Haar muzikale begaafdheid bleef niet onopgemerkt. Van 2008 t/m 2022 leidde ze regelmatig koorrepetities. In diezelfde periode werd ook een twintigtal concerten onder haar leiding uitgevoerd.

Elena is dirigent van enkele andere koren, waaronder gemengd koor Te Quiero en Mannenensemble Lezzom

Invallend dirigent: Emilia Tabachnik-Li

Bij uitval of verhindering van Elena kan het koor gebruikmaken van de diensten van oud-dirigent Emilia Tabachnik-Li

RUSLAND

Emilia bracht haar jeugd door op het Oost-Russische eiland Sachalin. Zij volgde de opleiding koordirectie aan de hogere muziekschool. Daarna studeerde ze 5 jaar koordirectie aan het Rimski-Korsakov conservatorium in Sint-Petersburg, met als bijvak zang.
Ze zong alt in een kerkkoor en in het Kamerkoor van Sint-Petersburg. Tevens was ze dirigente van een kinderkoor en een mannenkoor.
Na afronding van haar studie was zij enkele jaren zangdocent, waarna ze lid werd van het beroemde “Capella St. Petersburg”. Met dit koor maakte ze enkele grote tournees.
Vanaf 1976 doceerde zij aan het Lyceum voor Kunst koordirectie, solfège en muziektheorie.  Tevens zong ze als alt bij het Kamerkoor van St.Petersburg en dirigeerde een kerkkoor.

NEDERLAND

In 1991 kwam Emilia met haar echtgenoot naar Nederland. De muziek die jarenlang haar leven had beheerst miste ze heel erg. Daarom nam ze in 1996 het initiatief tot oprichting van een koor dat deze muziek ten gehore kon brengen. Dit werd het Zeeuws Byzantijns Koor Srétenieje
26 jaar lang was Emilia dirigent en muzikaal leider van het koor. Zij koos het repertoire en bracht het koor tot haar unieke klankkleur. Voor al deze muzikale inzet ontving ze in februari 2012 een koninklijke onderscheiding.

Het koor prijst zich gelukkig met 2 personen die zowel professioneel als gevoelsmatig de klank van Russische muziek volledig tot uitdrukking kunnen brengen.