09-11-2019

Catharinakerk Hengstdijk
Hengstdijkse Kerkstraat 6, Hengstdijk, Zeeland, 4585 AA

De Stichting Behoud Catharinakerk nodigt u hartelijk uit voor een bijzonder koorconcert.
Twee koren, geworteld in een dezelfde oorsprong, maar met een andere traditie, een andere kleur en een ander klankbeeld ontmoeten elkaar dan. Als we de Koorstichting Cantorij der Basiliek uit Hulst een boegbeeld mogen noemen van de katholieke kerkmuziek, dan geldt dat voor het Zeeuws Byzantijns Koor Srétenieje in relatie tot de Russisch-orthodoxe liturgie. Beide koren vatten het initiatief op om die werelden samen te brengen in één concert. Die ontmoeting belooft voor de toehoorder een openbaring te worden.

Srétenieje brengt al gedurende enkele decennia op diverse plaatsen in Zeeland en daarbuiten liturgische muziek uit de oosterse kerk ten gehore. Belangrijke componisten in dit repertoire zijn Rachmaninov, Tjesnokov en Tsjaikovski. Daarnaast richt het koor zich op de kenmerkende Russische volksmuziek, dat zowel tragiek als vreugde in zich bergt. Dirigent van het koor is Emilia Tabachnik – Li, opgeleid aan het conservatorium in Sint Petersburg. Het koor zingt vier- tot achtstemmige werken, waarbij solisten uit het koor naar voren treden.

Srétenieje betekent letterlijk “ontmoeting” en dat is het op 9 november in het bijzonder met publiek en het andere koor: De Koorstichting Cantorij der Basiliek uit Hulst. Dit koor is in de eigen regio èn ver daarbuiten een begrip. Natuurlijk kent iedere bezoeker van de eeuwenoude Willibrordusbasiliek het koor vanwege de verzorging van de liturgie. Maar ook daarbuiten verwierf het koor bekendheid door concertreizen naar de belangrijkste kathedralen in Europa zoals de Notre-Dame in Parijs, de Dom van Trier, de Westminster Cathedral in Londen, de kathedralen van Amiëns, Lille, Brussel, Straatsburg, Haarlem etc. Concerten met orkest en solisten zoals bijvoorbeeld “A Mass for Peace” en “Tears from Heaven” wisten een breed publiek te imponeren. Dirigent is Anton de Kort.

Het concert begint om 15 uur, vanaf 14.30 uur gaan de deuren open. Toegangskaarten kosten 15 euro, inclusief een consumptie. Kaarten zijn verkrijgbaar via de koorleden van Cantorij der Basiliek, via het e-mailadres cantorijhulst@zeelandnet.nl en bij ingang van de kerk. .

(foto: www.kerkfotografie.nl)