De dorpskerk was vol. Overvol. Vooraf had de koster stoelen bij moeten plaatsen. Eerder in de week stond er in de PZC een groot interview met mede-organisator en mede-zanger Fred Mes. Dat zal aan deze drukte bijgedragen hebben. Nu beluisterden velen de intense schoonheid van de Russische muziek.

spacer
Het kleinkoor van Srétenieje (24 zangers) o.l.v. Emilia Tabachnik-Li opende het concert. Daarna was het kwartet Droezjba o.l.v. Elena Berdnikova aan de beurt. De 4 leden van dit kwartet (Pieter-Paul Eppings, Henk Kersten, Adrie le Clerq en Fred Mes) zijn allen leden van Srétenje.
spacer
Voor de pauze stonden werken uit de Russusch Ortodoxe eredienst op het programma. Het koor zong met veel contrast, soms voluit, dan weer ingetogen… maar altijd de handen van de dirigent volgend. Droesba vertolkte vooral de sereniteit van deze muziek. Op hun klanken kon je zomaar naar hoger sferen wegdromen.
spacer
Het publiek was enthousiast. Heel enthousiast. In de pauze kwam een luisteraar informeren naar de mogelijkheid om koorlid te worden. En dat kan. Natuurlijk kan dat.  Zie hier.
spacer
De volksliederen na de pauze brachten een heel andere sfeer in de kerk. Soms uitbundig, soms melancholisch, maar altijd vol overgave gezongen. Vooral de liederen met solopartij brachten de handen enthousiast op elkaar.
spacer
Na afloop waren er bloemen voor alle zangers en een prachtig dankwoord van de organisatie, waarbij vermeld werd dat de grootheden ontmoeting (Srétenje) en vriendschap (Droezjba) tot een prachtige multiculturele avond hadden geleid.
Tevreden ging iedereen zijns weegs…
spacer
Bekijk ook de aankondiging van dit concert.